neděle 21. května 2017

Uvnitř "Islámského státu"

V poslední době jsem se do knih s tématikou "Islámského státu" celkem ponořila. Na svém účtu už jich mám pět a zatím mě nic dostatečně neodradilo od bádání v těchto vodách. Dneska jsem se rozhodla vám něco napsat o knize Inside IS, která mě zprvu vyvedla z míry.



Inside IS - 10 dnů v "Islámském státě"
Jürgen Todenhöfer



          "Když terorismus používá ďábelské metody, nemůže se odvolávat na Boha. Tvrzení, že terorismus je především náboženský problém, je pouze ateistická legenda."

Stručný obsah:
Inside IS patří mezi knihy z pera reportéra Jürgena Todenhöfera. Ten se rozhodl zkontaktovat některé bojovníky na blízkém východě, kteří původem pochází z Německa. Jeho cílem je totiž vždycky mluvit se všemi stranami konfliktu a snaží se pochopit motivy lidí především ve válečných konfliktech.
V knize je možné si přečíst skype konverzaci se členem al-Džazíry a poté s Abú Katadem. To je Němec, který konvertoval k islámu a pak se rozhodl připojit k "Islámskému státu". Ke konci knihy se pak autor skutečně vydá na cestu do "Islámského státu".

          "Znamená to, že když se 80 milionů íránských, iráckých a syrských šiítů nebude kát a nepřistoupí dobrovolně k sunnitům, tak je všechny zabijete?"
                 "Když to bude nutné (smích). Jo zní to, jak bych to řekl, jako pořádnej nářez..."


Více informací z knihy:
Kniha začala poměrně agresivně. Přímo apelovala na naše svědomí. S podstatnou částí informací jsem souhlasila, i když bych preferovala méně drastickou formu. A o čem mluvím? Někdo by to nazval sluníčkářovou elegií. Autor srovnával současný islám s křížovými výpravami, upozorňoval na to, že během války v Iráku "zabil" (resp. dal rozkaz k útoku a tím je nepřímo usmrtil) víc lidí Bush než tehdejší předchůdce IS a to Al-Kaida v Iráku. Z mého pohledu to vyznělo téměř jako obhajoba činnosti IS a doufala jsem, že se kniha nebude odehrávat v podobném duchu.

Začátek zároveň nastínil historii těchto konfliktů na Blízkém východě. 

Kniha dále pokračuje již výše zmíněnými rozhovory s dvěma muži. S Abú Katadou se začínají tvořit i plány na cestu do srdce IS. V této části jsem až paradoxně začala chápat některé lidi a jejich tíhnutí k IS jako zdroji jistoty.
Poslední část odehrávající se v IS mi vzala dech. Opravdu jsem nevěřila, že se všichni vrátí živí a nebo alespoň s nějakým materiálem. IS sice dodržel slovo, ale v nejlepším světle se nepředvedl. 

Kniha je dále doplněna fotografiemi z výpravy, na kterých je možné vidět i zmiňovaného Abú Katada.

          "Ve skutečnosti prý neexistuje žádný trh s otroky, jak si ho představujeme. Otroci jsou válečná kořist a připadnou proto buď bojovníkům, nebo se prodají dál. Jedna jezídka momentálně stojí 1500 dolarů. Zhruba tolik jako kalašnikov." 

Můj názor:
Abych pravdu řekla, kniha ve mně zanechala smíšené pocity. Chvíli jsem měla pocit, že už alespoň trochu rozumím motivaci členů IS. Ochota zničit statisíce lidských životů a odkazovat se přitom na Korán a poselství Proroka pro mě nemá hlavu ani patu. 
Kniha jako taková není určena pro slabé povahy a osoby, které mají v téhle oblasti extrémisticky vyhraněný názor. Rozhodně má informační hodnotu a nelze jí upřít jedinečnost. Tu jí dává autor právě svou osobní návštěvou obávaného IS.
Styl psaní se odvíjí od části knihy, kterou čtete. Rozhovory jsou vedeny jako v magazínech, tudíž otázka a odpověď. Zápisky z IS jsou pak vedeny formou deníku s pár rozhovory. Úvodní část má především informační hodnotu, ale obsahuje i úvahy a domněnky.
Autor vyzývá čtenáře k zamyšlení se nad západní kulturou, nad naším životem i nad nastalou politickou situací. 


Proč ano:
  • realita IS 
  • spousty zajímavých informací o fungování IS (veřejná správa, dodávky zbraní; přechody přes hranice)
Proč ne:
  • množství krutosti
  • děsivé predikce a plány IS
Budu ráda, když mi do komentářů napíšete, jestli jste četli knihu na toto téma popř. jak se vám zamlouvala nebo jestli se vůbec o tohle téma zajímáte.

Žádné komentáře:

Okomentovat